Regeerakkoord 2017

Vandaag hebben de VVD, CDA, D66 en ChristenUnie het regeerakkoord 2017-2021 met de titel “Vertrouwen in de Toekomst” gepresenteerd. Hierbeneden een aantal zaken die raakvlak hebben op het gebied van zorg & inkomen / duurzame inzetbaarheid:

Ketenbepaling vervanging primair onderwijs:
In het primair onderwijs worden tijdelijke contracten voor invalkrachten in verband met vervanging wegens ziekte uitgezonderd van de ketenbepaling.

Preventie en gezondheidsbevordering:
Er wordt een nationaal preventieakkoord gesloten met de focus op de aanpak van roken en overgewicht.

Eigen risico zorg:
De indexatie van het eigen risico blijft tot en met 2021 buiten beschouwing gelaten. Het eigen risico blijft daarmee gehandhaafd op € 385 per jaar. Het niet verhogen van het eigen risico zal wél leiden tot hogere zorgpremies.

Transitievergoeding:
De WWZ heeft er toe geleid dat ontslag in situaties onnodig wordt bemoeilijkt. Daarom wordt er een cumulatiegrond in het ontslagrecht geïntroduceerd. Dit betekent dat het in gevallen mogelijk moet zijn om de rechter de afweging te laten maken of het van een werkgever verlangd kan worden de arbeidsovereenkomst voort te zetten of dat ontslag gerechtvaardigd is op basis van de cumulatie van omstandigheden genoemd in de verschillende gronden. Hier staat dan wel tegenover dat de werknemer een extra toegekend kan krijgen van de rechter van maximaal de helft van de transitievergoeding (bovenop de reeds bestaande transitievergoeding).

Daarnaast wordt er meer balans in de transitievergoeding aangebracht door 1) werknemers vanaf het begin van hun arbeidsovereenkomst recht op transitievergoeding te laten hebben in plaats van twee jaar en 2) gaat voor elk jaar dienstverband de transitievergoeding van een derde maandsalaris gelden (dus ook voor contracten langer dan 10 jaar).

Er gaat verruiming plaatsvinden om scholingskosten in mindering te brengen in de transitievergoeding.

Daarnaast vindt er, vooral voor MKB-ers, verlichting plaats middels het doorzetten van twee voorstellen die momenteel in de Kamer liggen namelijk compensatie voor werkgevers voor verschuldigde transitievergoeding bij ontslag van een werknemer wegens langdurige arbeidsongeschiktheid en geen transitievergoeding bij ontslag om bedrijfseconomische redenen als een cao-regeling van toepassing is.

Ketenbepaling:
De periode waar opeenvolgende tijdelijke contracten overgaan in een contract voor onbepaalde tijd, wordt verlengd van twee naar drie jaar.

Premiedifferentiatie WW:
Het kabinet gaat bekijken hoe de premiedifferentiatie in de WW kan bijdragen aan het aantrekkelijker maken van het vast contract en wordt het gesprek met sociale partners aangegaan over hoe de WW activerender kan worden vormgegeven.

Loondoorbetalingsplicht:
De loondoorbetalingsplicht voor werkgevers tot 25 medewerkers wordt teruggebracht van twee naar een jaar. De verantwoordelijkheid voor loondoorbetaling en een aantal re-integratieverplichtingen in dat jaar gaan over naar het UWV. Ontslagbescherming in het tweede jaar blijft van kracht. De collectieve kosten van het tweede jaar worden gedekt via een uniforme lastendekkende premie, door kleine werkgevers te betalen.

Periode premiedifferentiatie WGA:
De periode premiedifferentiatie WGA gaat terug van 10 naar 5 jaar! Na de periode van premiedifferentiatie wordt een collectieve uniforme premie geheven.

Loonsanctie tweede spoor:
Er wordt een wetswijziging doorgezet om onzekerheid weg te nemen over het risico van loonsanctie: enerzijds bij het inzetten van re-integratie in het tweede spoor (voor WGA ERD werkgevers) en anderzijds via de mogelijkheid om als (publieke verzekerde) werkgever een tussentijds oordeel te vragen over voorgenomen re-integratie inspanningen.

Aantrekkelijker om werk te aanvaarden in de WIA:
Voor WIA gerechtigden zal het aantrekkelijker worden gemaakt om te gaan werken. In de eerste vijf jaar na het aanvaarden van een baan, zal niet worden getoetst of het verdienvermogen van de werkhervatter is gewijzigd. Het aanvaarden van werk (ook tijdelijk of deeltijd!) leidt hierdoor niet tot onzekerheid over het mogelijke verlies van het recht op de uitkering (in geval van baanverlies). Dit zou de drempel voor werkhervatting moeten verlagen.

Aanpassen schattingsbesluit:
Voor personen die in de toekomst instromen in de WIA zal scherper gekeken worden naar geschikt werk bij vaststelling van de mate van arbeidsongeschiktheid. De eis dat er drie functies te vinden moeten zijn die de persoon in kwestie zou kunnen vervullen en dat elk van deze drie met ten minste drie (9 in totaal) vertegenwoordigd is, krijgt een andere invulling. In de toekomst moeten er nog steeds negen arbeidsplaatsen te vinden zijn, maar ongeacht de verdeling over aantallen functies. Hierdoor zullen minder mensen volledig arbeidsongeschikt worden verklaard.

50% benutting restverdiencapaciteit WGA 80-100%:
Er komt een versterking van de werkprikkel voor mensen met een WGA uitkering 80-100%. Er zit in de groep WGA gerechtigden 80-100% een groep mensen die nog wel kan werken maar waarvoor het financieel niet aantrekkelijk is. Het gaat hierbij om mensen met een relatief hoog verzekerd loon, terwijl mensen die hetzelfde werk nog kunnen uitvoeren met een lager verzekerd loon, wel geprikkeld worden om te werken. Daarom gaat voor mensen in de WGA 80-100% die nog kunnen werken hetzelfde regime gelden als in de WGA 35-80%. Dit betekent concreet dat voor het recht op de loonaanvullingsuitkering de eis gaat gelden om 50% van de resterende verdiencapaciteit te benutten.

WGA- en Wajong-gerechtigden aan de slag:
Er wordt meer geïnvesteerd in de ondersteuning voor mensen in arbeidsongeschiktheidsregelingen met betrekking tot het vinden van een baan. Er wordt gestart met een experiment met een scholingsaanbod voor mensen bij wie scholing medisch gezien haalbaar wordt geacht en kan leiden tot meer werkhervattingsmogelijkheden. Als het experiment leidt tot een positieve business case, kan de scholing breder worden ingezet. Ten tweede krijgt het UWV € 30 miljoen voorpersoonlijke dienstverlening voor WGA- en Wajong-gerechtigden.

Bron: Regeerakkoord 'Vertrouwen in de toekomst' 

Gerelateerde dienstverlening Classen Consultancy: Duurzame Inzetbaarheid / Verlagen van verzuimkosten / Uitvoering Sociale Zekerheid / ZW & WGA eigenrisicodragen

 

Waar kan Classen Consultancy u mee van dienst zijn?


Neem contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 - 29 12 43 34 zodat we samen kunnen kijken wat Classen Consultancy voor u kan betekenen.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Contact gegevens

Classen Consultancy BV

Bezoek en postadres:
Van Laerstraat 21
5921 JG Venlo

E-mail info@classenconsultancy.nl
Website www.classenconsultancy.nl

Kamer van Koophandel 72624159

BTW NL 859178043B01

Social Media

Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn

 

Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 18:00 uur.

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden van Classen Consultancy zijn hier te downloaden.

 

Privacy statement

In het privacystatement van Classen Consultancy is vastgelegd hoe wij, conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming, omgaan met de verwerking van persoonsgegevens.