Arbeidsmarkt: werkgevers 2017

Afgelopen 24 oktober heeft het Sociaal en Centraal Planbureau een stuk gepubliceerd met de titel “Arbeidsmarkt in kaart: werkgevers 2017”. Deze publicatie is een must om door te nemen voor een ieder die zich dagelijks bezighoudt met het thema Duurzame Inzetbaarheid.

Duurzame Inzetbaarheid is het centrale thema in deze publicatie en hierbeneden een aantal interessante items die we graag onder jullie aandacht willen brengen:

Aantrekken mensen met een beperking:
Dit blijft een uitdaging waarbij de overheid de intentie heeft meer mensen met een beperking aan het werk te helpen. Het percentage werkgevers wat het aantrekken van werknemers met een beperking een prioriteit geeft is gestegen naar 15% ten opzichte van 2011 en 2013 met respectievelijk 9%. Ondanks de stijging is deze slechts relatief te noemen.

Met name grote werkgevers met meer dan 100 werknemers (!) geven aandacht aan dit thema. Daarnaast zijn werkgevers in de sector overheid meer actief in het aannemen van mensen met een beperking. Andere sectoren blijven achter. Daarnaast is er een interessant overzicht te bekijken, SCP AVP ’15 / ’16, waarbij er per sector gekeken kan worden hoe het aanname beleid is van mensen met een beperking. In totaliteit kan er gezegd worden dat:

  • 17% van de werkgevers heeft mensen met een beperking in dienst en 83% van de werkgevers niet;
  • 31,6% van de werkgevers voelt zich verantwoordelijk om mensen met een beperking in dienst te nemen, 36% van de werkgevers voelt zich enigszins verantwoordelijk en 32,4% van de werkgevers voelt geen verantwoordelijkheid;
  • 10,6% van de werkgevers wil mensen met een beperking in dienst nemen, 39,2% van de werkgevers wil misschien mensen met een beperking in dienst nemen en 50,1% van de werkgevers wil dat niet (!).

Afgaande op deze cijfers is er nog veel werk te verrichten en valt er nog zeer veel te winnen om het percentage dienstverbanden omhoog te krijgen, het verantwoordelijkheidsgevoel te laten toenemen en werkgevers te enthousiasmeren om mensen met een beperking in dienst te willen nemen.

Als we kijken naar de redenen waarom werkgevers geen (extra) mensen met een beperking in dienst willen nemen dan worden er door het SCP de volgende conclusies getrokken:

  • 41,2% heeft geen geschikte functies;
  • 26,7% heeft geen nieuwe medewerkers nodig;
  • 12,2% heeft te weinig capaciteit voor begeleiding en ondersteuning;
  • 10,4% van de werkgevers kijkt naar de kalitieten van de sollicitant en niet naar de beperkingen;
  • 0,9% van de werkgevers geeft aan dat deze groep een te lage productiviteit heeft;
  • 0,5% van de werkgevers geeft aan dat deze groep teveel administratieve rompslomp meebrengt;
  • 0,2% van de werkgevers weet niet hoe deze groep geworven dient te worden voor werk.

Interessant is ook dat de vraag gesteld is aan werkgevers omtrent de bekendheid met subsidieregelingen:

  • Beschut werk: 1% maakt er gebruik van / 25,5% wel bekend maar geen gebruik / 73,6% onbekend;
  • NO-RISK: slechts 6,5% maakt er gebruik van / 44,7% wel bekend maar geen gebruik / 48,8% onbekend;
  • Korting of vrijstelling premies: 10,7% maakt er gebruik van / 43,9% wel bekend maar geen gebruik / 45,4% onbekend;
  • Detachering (bv sociale werkplaats): 7,6% maakt er gebruik van / 62% wel bekend maar geen gebruik / 30,4% onbekend;
  • Loonkostensubsidie of dispensatie: 10,7% maakt er gebruik van / 60,4% wel bekend maar geen gebruik / 28,9% onbekend;
  • Werken met behoud uitkering: 5,7% maakt er gebruik van / 68,2% wel bekend maar geen gebruik / 26,1% onbekend.

Overigens kan er een totaal overzicht worden gedownload op betreffende sub-pagina wat erg handig kan zijn voor verdere analyses.

Voor wat betreft de bekendheid met de diverse subsidieregelingen is hier een enorme verbeterslag te maken. Hier ligt een rol voor gespecialiseerde duurzame inzetbaarheidsadviseurs om werkgevers te wijzen op de verschillende mogelijkheden die beschikbaar zijn. Daarnaast mag ook zeker de overheid zich meer inzetten om het interessanter te maken om mensen met een beperking in dienst te nemen en te behouden.

Uitdagingen aantrekken personeel
Als actuele uitdagingen voor het personeelsbeleid van de werkgevers wordt aangegeven het aantrekken van nieuw personeel, ontoereikende kwalificaties van het personeel en daarnaast vallen op de beheersing van de werkdruk, hoge loonkosten en verzuim- en WIA-kosten.

Gewenst overheidsbeleid
Welke signalen geven werknemers met betrekking tot gewenst overheidsbeleid. Hier een overzicht van de top-5 wensen:

  1. 73% van de werkgever wil minder verantwoordelijkheid kosten ziekteverzuim/arbeidsomstandigheden;
  2. 66% van de werkgevers wenst een versoepeling van het ontslagrecht;
  3. 58% van de werkgevers wenst meer overheidsinvesteringen in scholing, training;
  4. 57% van de werkgevers wenst lagere belasting op arbeid of sociale premies;
  5. 53% van de werkgevers wenst meer ruimte voor eigen arbeidsvoorwaardenbeleid.

In het regeerakkoord worden op een aantal van de hierboven punten voorstellen vermeld. Het is echter zeer de vraag in hoeverre deze voorstellen daadwerkelijk omgezet worden naar wetgeving. Ook is de vraag of verdere inkleuring van het nieuwe beleid en voorstellen zullen resulteren in tevreden werkgevers. Veel voorstellen zullen het naar ons inzicht niet eenvoudiger of goedkoper maken voor de werkgever. In een eerder artikel, Regeerakkoord 2017, zijn we reeds ingegaan op de gedane voorstellen omtrent zorg & inkomen en duurzame inzetbaarheid.

Tot slot geeft het SCP per sector weer wat de belangrijkste uitdagingen zijn voor de duurzame inzetbaarheid van de werkgevers:

Industrie en landbouw:

  • In goede gezondheid langer doorwerken van werknemers is een aandachtspunt;
  • Werkgevers staan vaak negatief tegenover doorwerken na het 60e jaar. Wel heeft het ouderenbeleid binnen de organisaties een hoge prioriteit;
  • In vergelijking met andere sectoren vergroten werkgevers in de industrie en landbouw de kennis en vaardigheden van hun werknemers vaak door taakroulatie en job-rotatie. Scholing en studieverlof worden minder vaak ingezet;
  • Werkgevers hebben weinig aandacht voor van-werk-naar-werkactiviteiten;
  • Ook de combinatie van arbeid en zorg heeft weinig prioriteit. En telewerken is vaak geen optie in deze sector.

Bouwnijverheid:

  • Opvallend groot aandeel organisaties met zzp’ers en uitzendkrachten;
  • Voor van-werk-naar-werkactiviteiten hebben werkgevers weinig aandacht;
  • Veel werkgevers hebben een negatief oordeel over de productiviteit van oudere werknemers en over doorwerken na het 60e levensjaar;
  • Organisaties bieden weinig mogelijkheid tot studieverlof en werknemers vragen dit ook weinig aan en de combinatie van werk en zorg heeft weinig prioriteit.

Handel, horeca en reparatie:

  • Hoge in- en uitstroom van (tijdelijk) personeel;
  • Werkgevers investeren op veel aspecten minder dan gemiddeld in duurzame inzetbaarheid;
  • Werkgevers hebben weinig aandacht voor van-werk-naar-werkactiviteiten, voor scholing en studieverlof, en voor de combinatie werk en zorg.

Transport:

  • Relatief veel oproep- en uitzendkrachten;
  • De uitstroom uit organisaties bestaat meer dan gemiddeld uit gedwongen ontslagen;
  • De aandacht voor van-werk-naar-werk is gemiddeld, weinig werkgevers hebben hiervoor echter beleid;
  • Werkgevers vinden vaak dat scholing buiten werktijd moet plaatsvinden en ze bieden weinig mogelijkheden voor studieverlof. Ook de combinatie van werk en zorg en het ouderenbeleid krijgen weinig prioriteit.

Zakelijke dienstverlening:

  • De zakelijke dienstverlening is een ‘jonge’ sector: er zijn relatief weinig organisaties met 55-plussers in dienst (Van Echtelt et al. 2015);
  • Het ouderenbeleid heeft dan ook een lage prioriteit en organisaties hebben weinig specifieke beleidsmaatregelen voor ouderen;
  • De combinatie van werk en zorg heeft in deze sector daarentegen een hoge prioriteit;
  • Veel werkgevers vinden dat scholing onder werktijd kan en in veel organisaties vragen werknemers studieverlof aan;
  • De sector kent een hoge arbeidsmobiliteit, maar er is gemiddelde aandacht voor van-werk-naar-werkactiviteiten.

Zorg en welzijn:

  • In deze sector zijn relatief veel tijdelijke werknemers (zonder uitzicht op vast) en oproepkrachten werkzaam;
  • Naast het aflopen van tijdelijke contracten is ziekteverzuim vaak de reden van uitstroom. Veel werkgevers vinden ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid dan ook een knelpunt in het personeelsbeleid;
  • Veel werkgevers zijn negatief over doorwerken na het 60e jaar;
  • Organisaties hebben veel aandacht voor scholing en voor van-werk-naar-werkactiviteiten;
  • Werkgevers geven bovengemiddeld prioriteit aan het aantrekken van mensen met gezondheidsbeperkingen.

Overige dienstverlening:

  • De overige dienstverlening scoort gemiddeld op investeringen in de duurzame inzetbaarheid;
  • Werkgevers zijn positief over de productiviteit van ouderen. Ze zeggen een hoge prioriteit te geven aan ouderenbeleid, maar op specifiek beleid scoren ze gemiddeld;
  • Gemiddelde aandacht voor van-werk-naar-werkactiviteiten;
  • Voor studieverlof bieden organisaties weinig mogelijkheden, terwijl de combinatie werk en zorg veel prioriteit krijgt.

Overheid:

  • De sector overheid kent veel grote organisaties en dat heeft zijn weerslag op het personeelsbeleid;
  • Werkgevers hebben veel aandacht voor aspecten van duurzame inzetbaarheid: van-werk-naar-werkactiviteiten, scholing en studieverlof, de combinatie werk en zorg en telewerken, ouderenbeleid, en het aantrekken van mensen met gezondheidsbeperkingen;
  • De lage arbeidsmobiliteit is mogelijk een uitdaging.

Onderwijs:

  • De onderwijssector investeert op een aantal punten veel in duurzame inzetbaarheid;
  • Werkgevers hebben bijvoorbeeld veel aandacht voor de combinatie van werk en zorg en telewerk is vaak mogelijk;
  • Er worden maatregelen genomen voor oudere werknemers en besteden ze veel aandacht aan van-werk-naar-werkactiviteiten;
  • De hoge werkdruk is een knelpunt in het personeelsbeleid;
  • Voor scholing en studieverlof zijn veel mogelijkheden, maar werkgevers vinden wel dat scholing buiten werktijd moet plaatsvinden.

Bron: http://digitaal.scp.nl/arbeidsmarktinkaart-werkgevers2017/

 

Gerelateerde dienstverlening Classen Consultancy: Duurzame Inzetbaarheid / Verlagen van verzuimkosten / Uitvoering Sociale Zekerheid / ZW & WGA eigenrisicodragen

 

Waar kan Classen Consultancy u mee van dienst zijn?


Neem contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 - 29 12 43 34 zodat we samen kunnen kijken wat Classen Consultancy voor u kan betekenen.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Contact gegevens

Classen Consultancy BV

Bezoek en postadres:
Van Laerstraat 21
5921 JG Venlo

E-mail info@classenconsultancy.nl
Website www.classenconsultancy.nl

Kamer van Koophandel 72624159

BTW NL 859178043B01

Social Media

Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn

 

Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 18:00 uur.

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden van Classen Consultancy zijn hier te downloaden.

 

Privacy statement

In het privacystatement van Classen Consultancy is vastgelegd hoe wij, conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming, omgaan met de verwerking van persoonsgegevens.