Kamerbief d.d. 29 januari 2020: meerjarenplan verbetering naleving RI&E!

Staatssecretaris Van Ark beschrijft het meerjarenplan 2020-2023 om de naleving van de verplichte Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) te verbeteren:

  • Circa 80% van de werknemers werkt in een bedrijf mét een RI&E. Van deze bedrijven heeft slechts een klein deel alle belangrijkste risico’s geïnventariseerd.
  • Het lage nalevingspercentage wordt veroorzaakt doordat met name kleine bedrijven (tot 50 werknemers) die vaak geen RI&E hebben.
  • Vooral kleine werkgevers ervaren knelpunten bij het kwalitatief goed uitvoeren van de gestelde wettelijke verplichting.

Inhoud uitvoering meerjarenplan 2020-2023:

  • Gefaseerde uitvoering van de plannen omdat dit meer flexibiliteit geeft op het eventueel bijsturen van het plan.
  • De eerste twee jaar ligt de focus op het verhogen van het aantal bedrijven met een RI&E en het bevorderen dat werkgevers beter in staat zijn om de RI&E uit te voeren.
  • Vervolgens komt de focus te liggen op het meer planmatig beheren van de RI&E risico’s door werkgevers.
  • Het Ondernemersplein en het Verbond van Verzekeraars zijn betrokken geweest bij het opstellen van het meerjarenplan.
  • Er is een prototype instrument gemaakt dat het voor kleine werkgevers eenvoudiger moet maken om een RI&E op te stellen.

Daarnaast zijn er volgens de minister nog een aantal zaken van belang:

  • De informatievoorziening en communicatie richting werkgevers moet worden verbeterd.
  • De Inspectie SZW voert een verdiepend onderzoek uit naar bevordering van de kwaliteit van de RI&E. De resultaten worden in het eerste half jaar van 2020 verwacht.
  • Er wordt strenger gehandhaafd en gecontroleerd of werkgevers de RI&E-plicht daadwerkelijk naleven.
  • Er wordt een pilot handhaving gestart onder de naam ‘administratieve handhaving’ waarbij 400 bedrijven volledig schriftelijk worden gecontroleerd op de aanwezigheid van een RI&E, plan van aanpak en een basiscontract.

Indien in 2021 blijkt dat er te weinig ‘verbetering’ plaatsvindt dan worden aanvullende maatregelen niet uitgesloten.

Bron: Rijksoverheid

 

Classen Consultancy ondersteunt u bij sociaal juridische vraagstukken 


Neem contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 - 29 12 43 34 zodat we samen kunnen kijken wat Classen Consultancy voor u kan betekenen.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Contact gegevens

Classen Consultancy BV

Bezoek en postadres:
Van Laerstraat 21
5921 JG Venlo

E-mail info@classenconsultancy.nl
Website www.classenconsultancy.nl

Kamer van Koophandel 72624159

BTW NL 859178043B01

Social Media

Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn

 

Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 18:00 uur.

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden van Classen Consultancy zijn hier te downloaden.

 

Privacy statement

In het privacystatement van Classen Consultancy is vastgelegd hoe wij, conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming, omgaan met de verwerking van persoonsgegevens.