Kleine loondoorbetalingsplicht?

Je zal maar kleine werkgever zijn in Nederland en geconfronteerd worden met personeel dat uitvalt door ziekte. Je bent dan namelijk verplicht om twee jaar lang het loon van betreffende werknemer door te betalen. Daarnaast betaalt een kleine werkgever aan de sector een gedifferentieerde Werkhervattingskas Premie (WHK) welke bestaat uit de componenten WGA vast, ZW Flex en WGA Flex. En mocht een werkgever iemand na twee jaar ziekte willen ontslaan dan mag alweer de beurs getrokken worden voor de transitievergoeding. Begrijpelijk dat er steeds meer discussie gevoerd over de loondoorbetalingsplicht bij ziekte.

Sinds een tijd is er een discussie gaande of de loondoorbetalingsplicht bij ziekte voor kleine werkgevers niet verkort kan worden naar 1 jaar of zelfs korter. Hiermee zou de financiële- en regeldruk op die kleine werkgevers verminderen. Ook hoopt men op die manier dat er meer mensen in vaste dienst zullen worden genomen.

Beweging politiek
Nu lijkt er beweging vanuit het Haagse waarneembaar te zijn! Kortgeleden rond 2 oktober is door minister Asscher aangegeven dat er voornemens zijn de loondoorbetalingsplicht voor werkgevers met maximaal 10 werknemers te verkorten naar 1 jaar in plaats van de huidige 2 jaar. Het tweede ziektejaar zou dan terugvallen onder de verantwoordelijkheid van het UWV. Volgens de berichten zou hiermee tachtig procent van de kleine bedrijven geholpen moeten zijn. Daarnaast zou het dan om een vrijwillige regeling moeten gaan voor de werkgevers en dienen werknemers er niet op achteruit te gaan. Het UWV betaalt dan in het tweede jaar het loon door. Financiering dient dan te gebeuren door een premie op te leggen aan betreffende werkgevers en de minister wil jaarlijks ook nog eens 20 miljoen euro bijdragen. Over deze plannen zal verder overleg gevoerd worden met de Tweede Kamer en de betreffende werkgeversorganisaties.

Eerder dit jaar heeft het Centraal Planbureau al een notitie uitgegeven waarin men gevraagd werd door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om een raming af te geven van het verkorten van de loondoorbetalingsplicht.  

Uitvoering
Tot zover de plannen. Maar nu de uitvoering. Opmerkingen zijn er na bekend worden van de plannen direct gekomen vanuit de werkgeversorganisaties en tevens is er door de Bond van Verzekeraars al kritiek geleverd. Eerdere ervaringen met collectieve regelingen lieten juist een stijging van het verzuim zien. Men had bijvoorbeeld liever gezien dat de re-integratieverplichtingen zouden worden beperkt voor alle kleine werkgevers. Persoonlijk denk ik dat de minister hier niet aan zal gaan tornen. Maar hoe ingewikkeld wil je het allemaal maken in Nederland? Zijn de voorgestelde plannen wel uitvoerbaar, hoe zit het dan met kosten, etc. Vele vragen die opdoemen bij het voornemen de loondoorbetalingsplicht te verkorten naar 1 jaar.

Verkorting of geen verkorting, er zal toch iemand de rekening moeten gaan betalen. Dat zie je ook al direct terug komen in de premie die opgelegd zal gaan worden. Betaal je dan als kleine werkgever de lasten die de buurman veroorzaakt. Of zal de premie individueel door het UWV worden vastgesteld? Mag de werkgever de premielasten doorberekenen aan de werknemers? En gaat het UWV dan ook concreet de stappen volgen vanuit de Wet Verbetering Poortwachter aangaande het tweede jaar? Zou het UWV zichzelf een loonsanctie opleggen als blijkt dat er onvoldoende re-integratie inspanningen zijn geweest? Om maar eens een voorbeeld te noemen: tijdig inzetten van een tweede-spoor traject? En de werknemer, is die beter af bij het UWV? Vanuit de Ziektewet uitvoering weten we al dat de inspanningen vanuit het UWV tijdens de 104 weken minimaal zijn! Als we die lijn doortrekken naar verkorting van de loondoorbetalingsplicht  zou dat dan niet kunnen betekenen dat er een toename zal volgen in de WIA instroom? Staat men daar überhaupt wel bij stil? Uiteindelijk betalen ook alle kleine werkgevers de WGA schadelast middels een gedifferentieerde WHK sector premie en kort gezegd, hoe meer instroom, hoe hoger de premie zal worden. En hoe zal het UWV omgaan met bovenwettelijke aanvulling in het tweede jaar? En zo zijn er nog vele vragen te bedenken...

En wellicht zie ik dingen over het hoofd waardoor ik een te zwarte blik heb op betreffende voornemens. Maar het roept bij mij in geval meer vragen op dan antwoorden die geboden worden. Antwoorden die wellicht over een tijdje zullen komen als er verder overleg gevoerd zal worden. Toch is mijn persoonlijke mening dat de loondoorbetalingsplicht gehandhaafd moet blijven. In die zin dat er geen differentiatie moet plaatsvinden naar formaat werkgever. Ook een kleine werkgever, en ik bedien er een aantal vanuit mijn praktijk, zijn meer gebaat bij goede ondersteuning in de uitvoering. En ja, dat kost ook geld MAAR levert aan de andere kant ook véél geld op en waarschijnlijk meer dan een verkorting van het loondoorbetalingsplicht met zich meebrengt.

Classen Consultancy zal het een en ander de komende periode kritisch voor u blijven volgen.

Meer lezen? Dat kan:
- Rendement d.d. 12 februari 2015
- Kamerbrief minister Asscher d.d. 18 april 2015
- CPB notitie d.d. 26 april 2015
- De Ondernemer d.d. 5 oktober 2015
- AMWeb d.d. 6 oktober 2015

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Contact gegevens

Classen Consultancy BV

Bezoek en postadres:
Van Laerstraat 21
5921 JG Venlo

E-mail info@classenconsultancy.nl
Website www.classenconsultancy.nl

Kamer van Koophandel 72624159

BTW NL 859178043B01

Social Media

Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn

 

Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 18:00 uur.

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden van Classen Consultancy zijn hier te downloaden.

 

Privacy statement

In het privacystatement van Classen Consultancy is vastgelegd hoe wij, conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming, omgaan met de verwerking van persoonsgegevens.