Evaluatie Wet Modernisering Ziektewet (BeZaVa)

Op 17 december 2015 heeft Minister Assher een brief aan de kamer toegezonden inzake de evaluatie Wet Modernisering Ziektewet (Bezava). Middels deze update willen wij u graag op de hoogte brengen van de inhoud van deze brief en de conclusies.
 
Ten eerste is de evaluatie gedaan omdat in de per 1 januari 2013 ingevoerd Wet beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid ZW gerechtigden (Wet BeZaVa) is opgenomen, dat uiterlijk voor 2016 een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van deze aan de kamer medegedeeld zouden worden. Men heeft in de brief een beperkte evaluatie uitgevoerd omdat het na bijna 3 jaar onmogelijk is een volledig inzicht te geven op de werking van de Modernisering ZW. Dit heeft ermee te maken dat sinds de invoering van de Wet BeZaVa per 2013 de eerste WIA instromers per 2015 pas een feit is. Hierdoor kan onmogelijk een volledig inzicht op de werking worden gegeven.
 
Eerstejaarsziektewetbeoordeling
De minister geeft aan dat de eerste inzichten van de evaluatie bemoedigend zijn. Dat wil zeggen dat er “aanwijzingen” zijn dat de verblijfsduur in de ZW is verkort. Dit wordt met name veroorzaakt door de uitstroom van ZW gerechtigde aan het begin van de tweede ziektejaar naar aanleiding van de Eerstejaarsziektewetbeoordeling (Ezwb). Indien na het eerste ZW jaar blijkt dat de ZW-gerechtigde meer dan 65% van zijn maatmaninkomen kan verdienen met het verrichten van algemeen geaccepteerde arbeid, dan wordt zijn of haar ZW uitkering beëindigd! Ook zijn de re-integratie- en sollicitatieverplichtingen aangescherpt voor de ZW-gerechtigden.
 
De eerste aanwijzingen zijn tevens dat de instroom vanuit de ZW naar de WGA daalt. Zoals hierboven beschreven is dat toe te rekenen aan de Ezwb. Bij ongeveer een op de drie beoordeelde ZW-gerechtigden eindigt de ZW uitkering na een jaar. Geen wonder dat de instroom van de ZW naar de WGA logischerwijs ook daalt.
 
Premiedifferentiatie ZW
Ook wordt er kort stilgestaan bij het effect van de ingevoerde premiedifferentiatie ZW per 2014. Hierover kan door de minister nog niks worden gezegd omdat het effect van de ingevoerde ZW premiedifferentiatie op bijvoorbeeld de in- en uitstroom ZW nog niet bekend is. In het laatste kwartaal van 2016 hoopt de minister hier meer over te kunnen aangeven.  
 
ZW eigenrisicodragen
Sinds de invoering van de gedifferentieerde premie ZW per 2014 is conform verwachting van UWV het aantal eigen risicodragers voor de ZW fors toegenomen. Dit aantal is van 1.000 werkgevers – 6,5% van de loonsom – gestegen naar 6.700 werkgevers oftewel 31% van de loonsom. Met name grote werkgevers worden eigen risicodrager buiten natuurlijk de uitzendbranche.
 
Privaat versus publiek
Vaak wordt in de media aangeven hoeveel beter privaat versus publiek is met betrekking tot re-integratie activiteiten en het daadwerkelijk verkorten van de verblijfsduur in de ZW. De minister wil nog geen definitieve conclusie verbinden aan de bevindingen van de onderzoekers maar dat privaat het beter doet dan de publiek blijkt en valt niet onderkennen! Toch wenst de minister pas in 2016 via de monitor van het UWV hier mee over te kunnen rapporteren.
 
Risicoselectie door werkgevers
Aan de werkgevers zijn stellingen voorgelegd over risicoselectie bij het aannemen van tijdelijk personeel. Hieruit is gebleken dat 60% van de werkgevers het eens is met de stelling dat werkgevers meer letten op mogelijke ZW-risico’s bij het aannemen van tijdelijk personeel. Ook wordt hierbij direct aangegeven dat het selecteren op risico’s in de praktijk lastig valt toe te passen. Hieraan verbindt de minister de conclusie dat het niet duidelijk op te maken valt of en in hoeverre risicoselectie daadwerkelijk plaatsvindt.
 
Al met al kan er binnen 3 jaar na invoering van de Modernisering ZW te weinig concrete conclusies getrokken worden. Dat de instroom WIA afneemt door de invoering van de Modernisering ZW hadden we op voorhand al kunnen voorspellen. Ook dat de private sector beter is in de uitvoering van de ZW dan het UWV is ook een gegeven die al jaren bekend is. Echter wordt er nog te weinig ingegaan op deze zaken. Er wordt afgesloten dat de eerste resultaten bemoedigend zijn maar dat een integrale reactie op alle onderzoeksresultaten pas eind 2016 zullen volgen. We wachten het verder af…
 
Origineel nalezen: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2015/12/17/kamerbrief-evaluatie-wet-modernisering-ziektewet-bezava

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Contact gegevens

Classen Consultancy BV

Bezoek en postadres:
Van Laerstraat 21
5921 JG Venlo

E-mail info@classenconsultancy.nl
Website www.classenconsultancy.nl

Kamer van Koophandel 72624159

BTW NL 859178043B01

Social Media

Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn

 

Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 18:00 uur.

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden van Classen Consultancy zijn hier te downloaden.

 

Privacy statement

In het privacystatement van Classen Consultancy is vastgelegd hoe wij, conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming, omgaan met de verwerking van persoonsgegevens.